Wij maken onderscheid in bezwaren en klachten.
Een bezwaar komt voort uit het wettelijke toezicht op teeltmateriaal. Aan de hand van de kwaliteitskeuring volgt bijvoorbeeld een rapportage keuringstoezicht. Deze rapportage is een besluit. Bent u het niet eens met dit besluit, dan dient u een bezwaar in. Een ander voorbeeld van een genomen besluit is de hoogte van onze tarieven zoals het bestuur die elk jaar vaststelt. Daartegen bezwaar maken kan alleen binnen zes weken na de dagtekening van het besluit.
Wij spreken van een klacht als het gaat om niet-wettelijke dienstverlening. Bijvoorbeeld de levering van virusvrije planten en andere materialen, het volgen van opleidingen, certificering in het kader van kwaliteit-plus-systemen zoals Naktuinbouw Select Plant of Naktuinbouw Elite. Maar ook rapportages van DUS-onderzoek in het kader van rassenregistratie- en kwekersrechtonderzoek, laboratoriumattesten en het virusvrijmaken van fruit- en siergewassen. Maar ook de hoeveelheid uren die wij u berekenen voor onze geleverde diensten.
Daarnaast kunt u ook een klacht indienen als u ontevreden bent over de persoonlijke behandeling door Naktuinbouw.
U kunt natuurlijk ook een klacht hebben over het teeltmateriaal dat u heeft ontvangen. Particulieren/consumenten kunnen bij ons geen klachten indienen over teeltmateriaal. Wij adviseren hen een klacht in te dienen bij de verkoper van het materiaal.
Naktuinbouw gebruikt alleen functionele en analytische cookies. Meer informatie